Roy Erkens - Bestuurslid

Geïnspireerd door mijn biologie docenten op de middelbare school, ging ik in 1994 biologie studeren in Utrecht, hoewel dit geen uitgemaakte keuze was. Van deze keus heb ik gelukkig nooit spijt gehad. Ik had zoals zovelen vooral een dierkundig profiel bij mijn afstuderen in 2000 (met gedragsbiologische en meer beleidsmatige stages aan het einde). Toch belande ik door mijn promotieonderzoek in de plantkunde. Ik promoveerde in Utrecht op de evolutionaire geschiedenis van een Zuid Amerikaanse plantengroep. Ik deed mijn promotieonderzoek in combinatie met een zware onderwijstaak: ik doceerde evolutiebiologie bij de opleidingen Biologie en Biomedische Wetenschappen. Vanaf dat moment heeft mijn carrière in het teken gestaan van het academische biologie onderwijs. Ondanks dat ik in 2009 een (als prestigieus geziene) NWO-VENI beurs binnenhaalde, besloot ik toch om voor een onderwijs carrière te kiezen. Niet omdat dit moest, maar omdat ik daar nog steeds heel veel plezier uithaal. In 2012 vertrok ik naar de Universiteit Maastricht om mee te helpen een nieuwe natuurwetenschappelijke bacheloropleiding op te zetten. Een ervaren bioloog met academische onderwijservaring konden ze daar goed gebruiken. Sindsdien doceer en innoveer ik daar en houd ik mij naast biologie ook bezig met de invloed van bewegen op onderwijskwaliteit en met creativiteitstrainingen. Daarnaast ben ik ook de voorzitter van de opleidingscommissie van onze opleiding.

Mijn grote liefde binnen de biologie is en blijft de evolutionaire biologie. Enerzijds omdat de oorsprong van biodiversiteit mij enorm fascineert en anderzijds omdat je als evolutiebioloog van alle gebieden van de biologie iets moet weten. Het perfecte excuus om te lezen over moleculaire biologie, humane biologie, plantenbiologie, microbiologie etc.!

Voor het NIBI kan ik vooral vanwege mijn academische onderwijs achtergrond van betekenis zijn. Het academisch (biologie) onderwijs moet veranderen om zich aan te passen aan de nieuwe maatschappelijke vragen en technische mogelijkheden. Mijn ervaring met onderwijsinnovatie komt daarbij goed van pas.

 

Roy Erkens - Bestuurslid
Universitair Hoofddocent Maastricht Science Programme, Universiteit Maastricht