VO 2016 presentaties
Download hieronder de presentaties en het lesmateriaal bij de workshops/lezingen. Sommige presentaties staan op Slideshare, na aanmelding kun je de grote bestanden (>15MB) downloaden. Er zitten ook .rar bestanden bij, die zijn uit te pakken met Winrar.
L1 Ochtendlezing The Neurobiology of learning and memory - Bruce Jenks
L2 Avondlezing Wat kunnen we leren van Wim Hof - Kelly Mostard
L3 Hoe kennis van het brein leerlingen motiveert - Sandra van Aalderen
W4 Hormonale en neurale regulatie zichtbaar maken met werkblad kanaaltjes en het werkblad membraan - Caspar Geraedts en Ingeborg van der Neut
L5 Zien doe je met je ogen? - Joost Heutink
L6 De circadiane klok in de klas - Roelof Hut en Laura Kervezee
L7 Het Onderbuikgevoel - Peter Klaren
iL8 Hoe planten omgaan met stress - Michel Haring
W9 Zichtbaar maken van leren met ICT-tools - Michiel Dissel en Saskia Tuenter
W10 Genetica van de toekomst - Hienke Sminia en Ilse Adema
L11 Verliefd door je microbioom? - Jasper Buikx
iL12 Differentieer meer met de nieuwe Bvj 3/4 vmbo - Gijs van Hengstum
L14 Puberbreinen in mix met alcohol en drugs - Tibor Brunt
W15 Hersenen en hersenonderzoek in de klas - De Praktijk
W16 Verrijking in de biologieles: neuronale plasticiteit - Andrea Burgerjon-Kil en Cécile Kleijer
W17 Plantengroei in een ruimtestation? - Desirée den Os en Alexandra Alves
L18 Ons lichaam door een regeltechnische bril - David Abbink
W19 De werking van ons brein, meer grip op onderzoek (rar-file) - Ferdinand van der Graaf
L20 Geslachtshormonen, gender identiteit en het brein - Baudewijntje Kreukels
W21 Een kijkje in het brein (met EEG) - Siesja Kamphuis, Eva Lems en Tonnie Mulder
W22 Van aardappeleters naar cisgenese - Peter Visser en Jos Kramer-Kolleman
L23 Hoe het komt dat we emo-ervaringen goed onthouden en de studieopdracht bij Allen atlas - Onno C Meijer
iL24 Regeling in Nectar 4e ed vmbo bovenbouw - Petra van der Zanden
W25 Concept checks en fast feedback en download 7 voorbeelden (rar-file) en het artikel over fast feedback- Ed van den Berg en Caspar Geraedts
L26 Kennen planten ook een puberteit? - Marcel Proveniers
L27 Slaap is nodig om te leren - Peter Meerlo
L28 Verslaafd aan (niet)-eten? - Anton Scheurink
L29 Alcohol, Drugs en Hersenontwikkeling bij Jongeren - Reinout Wiers
W30 Over groene aliens en het ontsaaien van planten en download het lesmateriaal (273MB) - Gee van Duin
L31 Geheugenverlies door de ziekte van Alzheimer - Eddy van der Zee
iL32 Grenzen aan ons brein: een “College-tour” sessie - Jeroen Geurts en Michiel Dam
W33 Een kijkje in het brein (met EEG) - Siesja Kamphuis, Eva Lems en Tonnie Mulder
W34 Gein met het (puber)brein - Freke Heideman
W35 Arrangeren met bestaand en eigen leermateriaal - Marc van Maastricht
W36 Natuurwetenschappelijke denkwijzen aanleren - Dirk Jan Boerwinkel en Manon ten Asbroek
L37 Gedrag van planten, kan dat wel? - Theo Elzenga
W38 Vernieuwde NLT-module Hersenen & Leren - Frank van der Wielink en Lieke Jager
W39 Seksuele en relationele vorming - Karen de Boer en Paula Verbeem
W40 (Moleculair) mechanistisch redeneren: de hoe-vraag en de handout en de eiwitopdracht - Evie Goossen
W41 Ice(wo)man training - Kelly Mostard
W42 Modelleren met reactietijd en reactiesnelheid - René Westra en Merel Collenteur
W43 Beoordeel wat je belangrijk vindt - Herman Schalk
W44 Snijpracticum met hersenen en de handout en lesplan B kaarten - Marjoleine Vermeulen en Claartje Spee
L45 Verliefd door je microbioom? - Jasper Buikx
W46 Hormonale en neurale regulatie zichtbaar maken met werkblad kanaaltjes en het werkblad membraan - Caspar Geraedts en Ingeborg van der Neut
W47 Het neurale netwerk van motorisch gedrag - Sheena Isenia en Damian McCrossan
L48 De bionische mens, nu en in de toekomst - Hans Rietman
W49 Plantengroei in een ruimtestation? - Desirée den Os en Alexandra Alves
W50 Escape classroom, een bloedstollende workshop - Joris Koot en Anne de Groot
W51 Gamification, spelenderwijs leren - Marieke Willems
L52 Hormoonverstoringen tijdens de zwangerschap - Majorie van Duursen
L53 Diepe Brein Stimulatie: verleden, heden en toekomst - Max van der Linden
iL54 Kom maar op met die herbivoren - Isabella Visschers
L55 Het onderbuikgevoel - Peter Klaren
E56 Excursie: voortplanting bij vissen -
Downloads
- il12 Differentieer meer met de nieuwe Bvj 3/4 vmbo (pptx)
- L1 The neurobiology of learning and memory (pptx)
- L3 Hoe kennis van het brein leerlingen motiveert (pdf)
- W4 Hormonale en neurale regeling zichtbaar maken (pdf)
- W4_W46 kanaaltjes in actie - kanaaltjes (pdf)
- W4_W46 kanaaltjes in actie - membraan (pdf)
- L5 Zien doe je met je ogen - Joost Heutink (pptx)
- L6 De circadiane klok in de klas (pdf)
- L7_L53 Het onderbuikgevoel - Peter Klaren (pptx)
- W17_W49 Plantengroei in een ruimtestation - Desirée den Os (pdf)
- W10 Genetica van de toekomst (pptx)
- L14 Puberbreinen in mix met alcohol en drugs (pptx)
- L14 Puberbreinen in mix met alchol en drugs (pptx)
- iL24 Regeling in Nectar e4 ed vmbo bovenbouw (pptx)
- il54 Defensiemechanismen in planten (pptx)
- W39 Seksuele en relationele vorming (pdf)
- W51 Gamification spelenderwijs leren - Marieke Willems (pptx)
- W40 (Moleculair) mechanistisch redeneren - Evie Goossen (pptx)
- L53 Diepe Brein Stimulatie - Max van der Linden (pptx)
- W40 handout Moleculair mechanistisch redeneren (doc)
- W40 opdracht met eiwitten bij mechanistisch redeneren (doc)
- W44 Snijpracticum hersenen in context - handout (docx)
- W44 Snijpracticum hersenen in context - lesplan B labels functiestoornissen en hersencentra (docx)
- W25 Concept checks en fast feedback (ppt)
- W25 Concept checks en fast feedback - artikel (pdf)
- W25 Concept checks en fast feedback - 7 voorbeelden (rar-file) (bin)
- W19 De werking van ons brein meer grip op onderzoek (bin)
- W38 Vernieuwde NLT-module Hersenen & Leren (pptx)
- W42 Modelleren met reactietijd en reactiesnelheid (pptx)
- L31 Geheugenverlies door de ziekte van Alzheimer - Eddy van der Zee (pptx)
- W43 Beoordeel wat je belangrijk vindt - Herman Schalk (pptx)
- W44 Snijpracticum hersenen in context (pptx)
- L23 Hoe het komt dat we emo-ervaringen goed onthouden - studieopdracht (docx)
- L23 Hoe het komt dat we emo-ervaringen goed onthouden (pptx)
- W21_W33 Een kijkje in het brein (met EEG) (pdf)
- W19 De Werking van ons brein, meer grip op onderzoek (bin)
- L20 Geslachtshormonen, genderidentiteit en het brein (pdf)