Ga aan de slag met Leren over zelftesten
Ga aan de slag met gloednieuwe lessen over zelftesten
De komende twee weken krijgen alle middelbare scholen zelftesten waarmee docenten en leerlingen al in een vroeg stadium kunnen testen of ze corona hebben. Het ministerie van onderwijs hoopt hiermee dat coronabesmettingen nog sneller worden opgespoord zodat verdere besmettingen op scholen voorkomen worden. In opdracht van het ministerie maakte het NIBI samen met biologiedocenten lessen, voor in de biologie- of mentorles. Leerlingen leren tijdens deze lessen hoe een sneltest (antigeentest) werkt en wat bijvoorbeeld het verschil is tussen een PCR-test en de antigeentest. Ook leren ze hoe ze een zelftest netjes uitvoeren. Eerst krijgen ze een instructiefilmpje en daarna nemen een of twee leerlingen de antigeentest bij zichzelf af als demonstratiepracticum. Gelukkig hoeft het wattenstaafje niet zo diep in de neus als bij de GGD. De les sluit af met stellingen waarmee leerlingen beter een weloverwogen besluit kunnen maken over wel of niet meedoen aan het zelftesten. Want dit is altijd vrijwillig. Biologiedocent Gerdien van der Veer is enthousiast over de lessen: ‘Leerlingen worden zich meer bewust over het coronavirus in het algemeen. Door in de les de focus te leggen op voorkomen en signaleren van verspreiding van het coronavirus leren ze welke rol zij hierin hebben. Bovendien leren ze meteen hoe zo’n zelftest werkt. Zo worden ze meer betrokken en vormen ze zich een mening over het zelftesten.’ De lessen zijn afgestemd op vier niveaus: onder- en bovenbouw van vmbo en onder- en bovenbouw havo/vwo. Ga met je leerlingen aan de slag met deze actuele context en download de lessen op www.lerenoverzelftesten.nl
Laatste nieuws
- 13 nov. | NIBI-conferentie Ritme in de biologie - alle info op een rij
- 10 okt. | 11e NIBI-conferentie vmbo en onderbouw havo/vwo 'Taal van het leven!'
- 09 okt. | Petitie met 3793 handtekeningen wordt dinsdag aangeboden aan Tweede Kamer
- 01 okt. | Deel je foto's met het thema 'paddenstoel'!
- 03 jun. | Onrust over plannen met biologieonderwijs op middelbare scholen