VO 2022
Vrijdag 11 en zaterdag 12 november kwamen ruim 700 biologiedocenten, LIO's, vakdidactici, TOA's bijeen op de uitverkochte 36ste NIBI-conferentie GEEF HET DOOR. De conferentie vond plaats in Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee.
Hiernaast vind je al het gedeelde materiaal van de lezingen en workshops.
En hier vind je de belangrijkste documenten voor de pubquiz
iL3 Sexting, hoe ga je hiermee om? - Yvette Velzeboer
iL4 ‘Nee juf, geen nijlpaard, dat is een neushoorn!’ - Michiel Hooykaas
E5 Korstmos – een indicator voor ons milieu (EXTRA) - Kasper Hijne
L6 Ontwikkeling van het humane embryo en de foetus - Titia Cohen-Overbeek
L7 Verbonden – de biologie van menselijke relaties - Peter Bos
L8 Toon je ballen en bezoek de uroloog! - Daphne Luijendijk
L9 Vitaminebommetjes en nog meer CRISPR-Cas-beloften (mail naar Ruud de Maagd als je de presentatie toegemaild wil hebben) - Ruud de Maagd
W10 Workshop actief zijn in ecologielessen - S Mooren, J Memelink, C Jasperse, A Verdoes
W10 Levend Strateco spelregels, Levend Strateco spelregels leerlingen,
W11 Maak kennis met de leskist ‘Proef je PTC?’ - Melanie Rosenhart
W12 Waar gaat ons vak over, wat willen we doorgeven? - A Oldenbeuving en N Wieringa, F Geleijnse
W13 Welkom bij de Break-out-redactievergadering - Robert Tatsis en Esther van Vliet
E14 Sleepnetexcursie: wat vind ik in mijn net? - Torsten Knorpp en Annemiek den Hartogh
W15 Leren van dino´s met een online omgeving - Hansjorg Ahrens
W16 Escaperoom met modellen embryonale ontwikkeling en de opdrachtenkaartjes - Ellian van Strien en Marjon van Liessum
W17 Like-stempels ontwerpen voor meer motivatie - Mark Koren en de achtergrondinfo en de docentenhandleiding om like-stempels te maken in Word.
W18 Praten over seks in de biologieles - Sari van SKSPRAAT, S Martherus, B Kruijver
E19 Onbekend maakt onbemind – op zoek naar stoepplantjes - Nienke Beets
E20 Betekenis van schimmels, geef het door! - Aldert Gutter
W21 Seksuele vorming op de lerarenopleiding - Daan van Engelen en Alicia Euwema
iL22 Geef het door, maar hoe dan? en de genetica opdrachten en de feedback - Elisabeth Lodder en Nicole Terpstra
iL23 Mooie en lastige zaken bij prenatale diagnostiek en de casus - Charlotte de Wit
L24 PrEP, een nieuwe, effectieve methode tegen hiv - Elske hoornenborg
L25 De moderne dierentuin voor natuurbehoud en educatie - Job Stumpel en Roy Snijder
iL26 Parasieten: van zombies tot ecosysteem effecten - David Tieltgens
L27 Vergeet Tinder, neem HLA – De perfecte (mis)match - Eric Spierings en download het lesmateriaal over stamceldonatie.
W28 KlimaatKlasPraat – feiten en waarden voor actie en hoop - Gee van Duin
iL29 Sexting, hoe ga je hiermee om? - Yvette Velzeboer
W30 Modelleren met leerlingen! Waarom en hoe? - Marco Kragten en Evie Goossen
W31 Uitbeeldpractica! The best of edition bekijk alle materialen - Caspar Geraedts en Ingeborg van der Neut
W32 Positieve lessen over seks, gender en consent - Veer Visser & Micha Ummels
W33 Reizend DNA-lab: de Geheimen van de Plant - Lisa Nieuwboer
W34 De feedback voorbij in de biologieles - Cindy Stienstra
iL35 Snel formatief handelen met diagnostische vragen - Sofie Faes en Frode Numan
E36 Duurzaam duinbeheer, laat alles maar lekker verzanden - Hielke Alsemgeest
iL37 Seksuele vorming: van ramp naar seksueel plezier - Rik van Lunsen
L38 Wervelende variatie: evolutie van het skelet - Ben Nelemans
iL39 Doe meer met planten in je lessen - Martine Kalisvaart en bekijk ook al het PlantKracht lesmateriaal
L40 De toekomstige mens als GMO met CRISPR-Cas? - Raymond Staals
W41 How to view, talk and teach about microbial symbiosis en het extra materiaal met goede links - Vasilis Kokkoris
iL42 The constant change of viruses - Sebastian Lequime
L43 What a plant sees: more than you think - Scott Hayes
iL44 Het kiembaanmodificatie-verbod: vereist of onnodig? - Laura Jacobs
W45 Eiwitvouwing en impulsgeleiding uitbeelden en de materialen alle uitbeeldpractica - Michiel Kroon en Tim Nieuwenhuis
W46 Kritisch kijken naar afbeeldingen bij biologie en de handout en het leerlingboekje visuele geletterdheid en leerlingboekje modelgebaseerd rederen- Susanne Jansen en Willemien Hollander
W47 Vlinders kweken en opzetten – ervaar het zelf Bert van Geel en Hendrika Posthuma
L48 Moleculair geknutsel in de hersenen - Nico van Straalen
W49 Zegt het voort – toeval of niet? en de voorbeelden in Excel en het Moduleboekje Statistiek bij biologie VO Havo en Vwo - Karin Koens
W50 Een evolutionaire kijk op sporten en bewegen - René Westra & Lutz Lohse
E51 Korstmos – een indicator voor ons milieu - Kasper Hijne en Annemiek den Hartogh
iL52 Toekomstbestendigheid van leerlingen - Franke van der Laan
E53 Duurzaam duinbeheer, laat alles maar lekker verzanden - Hielke Alsemgeest
iL54 De wesp: vijand of vriend? Wat vind jij? - Sjoert Fleurke
W55 How to view, talk and teach about microbial symbiosis en het extra materiaal met goede links - Vasilis Kokkoris
L56 Voortplanting bij dieren en de mens - John Videler
W57 Experimenteren met slijmschimmels - Marten Hazelaar en Per Ivar Kloen
W58 Kom Dynalearn lesbrieven uitproberen - Marco Kragten
W59 Didactiek van complexe geneticavraagstukken en de opdracht - J Besselink en F van Wielink en H Wolter
W60 Vlinders kweken en opzetten – ervaar het zelf - Bert van Geel en Hendrika Posthuma
W61 (Gender)inclusief onderwijs over relaties en seks - Mik Zwaan
W62 Een taxonoom bij de visboer: kom ook zelf ontleden - W de Gier en A Oldenbeuving en C Jongbloed
E63 Sleepnetexcursie: wat vind ik in mijn net? - Torsten Knorpp en Annemiek den Hartogh
L64 Ras in de klas. Is dat nodig? Is dat mogelijk? - Dirk Jan Boerwinkel
iL65 De ontdekking van de clitoris: seks, geschiedenis en biologie - Karen Hollewand
L66 (Over)leven in een chemische wereld - Majorie van Duursen
iL67 Wij & het WAD – over de documentaire - Ruben Smit
L68 Jeuk, jeuk jeuk en nog eens jeuk - Marieta Braks en Ewout Fanoy
W69 Experimenteren met slijmschimmels - Marten Hazelaar en Per Ivar Kloen
W70 Wildplukken voor dummies – laat je inspireren en de zoekkaart wildplukken herfst - Anna van Hofslot
W71 Een taxonoom bij de visboer: kom ook zelf ontleden - W de Gier en A Oldenbeuving en C Jongbloed
W72 Vulva’s vouwen en meiose uitbeelden - Arno Middelkoop
iL73 Van zaadje tot slaatje – Aquaponics in de klas - A Schiphof, A Rienks en D Banuoku
W74 KlimaatKlasPraat – feiten en waarden voor actie en hoop - Gee van Duin
Voorkant van de programmakrant GEEF HET DOOR - Illustratie: Merlijn van Bijsterveld
Downloads
- Programma - GEEF HET DOOR - 2022 (pdf)
- iL4 'Nee juf, geen nijplaard, dat is een neushoorn!' (pptx)
- L8 Toon je ballen en bezoek de uroloog! (pptx)
- W11 Maak kennis met de leskist ‘Proef je PTC’ (pptx)
- W12 Waar gaat ons vak over, wat willen we doorgeven_2 (pptx)
- W12 Waar gaat ons vak over, wat willen we doorgeven (pptx)
- W13 Welkom bij de Break-out-redactievergadering (pptx)
- W16 Embyonale ontwikkeling ecaperoom NIBI (docx)
- W16 - Embyonale ontwikkeling ecaperoom NIBI_opdrachtenkaartjes (docx)
- W16 - Embyonale ontwikkeling ecaperoom NIBI_voor docenten (docx)
- iL39 Doe meer met planten in je lessen (pptx)
- iL42 The constant change of viruses (pdf)
- W46 Kritisch kijken naar afbeeldingen bij biologie_leerlingboekje visuele geletterdheid (pdf)
- W46 Kritisch kijken naar afbeeldingen bij biologie_leerlingboekje modelgebaseerd redeneren (pdf)
- W46 Kritisch kijken naar afbeeldingen bij biologie_hand-out (docx)
- W46 Kritisch kijken naar afbeeldingen bij biologie (pptx)
- W49 Zegt het voort – toeval of niet (pptx)
- W49 Zegt het voort – toeval of niet_2 (pptx)
- W49 Zegt het voort – toeval of niet_voorbeelden in Excel (xlsx)
- W50 Een evolutionaire kijk op sporten en bewegen (pdf)
- E19 Onbekend maakt onbemind (pdf)
- E20 Betekenis van schimmels, geef het door! (pdf)
- iL23 Mooie en lastige zaken bij prenatale diagnostiek (ppt)
- iL23 Mooie en lastige zaken bij prenatale diagnostiek_casus (docx)
- L24 PrEP, een nieuwe, effectieve methode tegen hiv (pptx)
- L27 Vergeet Tinder, neem HLA - De perfecte (mis)match (pptx)
- W32 Positieve lessen over seks, gender en consent (pptx)
- W33 Reizend DNA-lab de Geheimen van de Plant (pptx)
- iL37 Seksuele vorming van ramp naar seksueel plezier (pptx)
- W41 How to view, talk and teach about microbial symbiosis (pdf)
- iL44 Het kiembaanmodificatie-verbod vereist of onnodig (pptx)
- L48 Moleculair geknutsel in de hersenen (ppt)
- iL52 Toekomstbestendigheid van leerlingen (pptx)
- L56 Voortplanting bij dieren en de mens (pdf)
- W59 Didactiek van complexe geneticavraagstukken (pptx)
- W59 Didactiek van complexe geneticavraagstukken_opdracht (pdf)
- W61 Genderinclusief lesgeven over relaties en seks (pptx)
- W62 Een taxonoom bij de visboer kom ook zelf ontleden_presentatie (pptx)
- L65 De ontdekking van de clitoris - seks, geschiedenis en biologie (pptx)
- L68 Jeuk, jeuk, jeuk en nog eens jeuk (pptx)
- iL73 Van zaadje tot slaatje - aquaponics in de klas (pptx)
- W62 Een taxonoom bij de visboer kom ook zelf ontleden_werkblad (docx)
- W10 spelregels levend Strateco (voor deelnemers spel) (pdf)
- W69 Experimenteren met slijmschimmels (pptx)
- W74 KlimaatKlasPraat – feiten en waarden voor actie en hoop (zip)
- W10 Actief zijn in ecologie - Levend Stratego - DEF (pdf)
- W10 spelregels levend Stratego (pdf)
- L43 What a plant sees - Scott Hayes (pptx)
- W10 Actief zijn in ecologielessen - Handout (pdf)
- iL35 Werkblad diagnostische vragen wisselende kwaliteit (docx)
- iL35 Werkblad_diagnostischevraagmaken_ incl instructie (docx)
- iL35 Snel formatief handelen met diagnostische vragen - Sofie Faes en Frode Numan (pptx)
- W41 en W55 Mycorrhiza kleuring protocol en links naar lesideeën (pdf)
- L43 What a plant sees - Mutant Detective Game (pptx)
- W70 Wildplukken voor Dummies - Anna van Hofslot (pptx)
- W70 Wildplukken voor Dummies - Zoekkaart Wildplukken herfst (pptx)
- iL3 Sexting hoe ga je daar mee om - Helpwanted (pdf)
- L25 De moderne dierentuin voor natuurbehoud en educatie - Jop Stumpel en Roy Snijder (pdf)
- W50 Een evolutionaire kijk op sporten en bewegen - materialen (zip)
- W12 Waar gaat ons vak over, wat willen we doorgeven (pptx)
- W17 like-stempels ontwerpen - achtergrondinfo (zip)
- W17 handleiding like-stempels maken (zip)
- iL35 Snel formatief handelen met diagnostische vragen - Sofie Faes en Frode Numan (pptx)
- W17 Like-stempels ontwerpen voor meer motivatie - Mark Koren (pptx)
- W30 Modelleren met leerlingen Dynalearn en Stella online - Evie Goossen en Marco Kragten (zip)
- iL22 Feedback NIBI Geef het door maar hoe dan (docx)
- iL22 Genetica opdrachten gelicentieerd (docx)
- iL22 Geef het door, maar hoe dan - Elisabeth Lodder en Nicole Terpstra (pdf)
- W49 Zegt het voort, toeval of niet - Karin Koens (pptx)
- W49 Zegt het voort – toeval of niet Voorbeelden (xlsx)
- L64 Ras in de klas - Dirk Jan Boerwinkel (pptx)
- W18 Praten over seks in de biologieles - Sari van SKSPRAAT (pdf)
- Moduleboekje Statistiek bij biologie VO Havo en Vwo (pdf)